Om de betrouwbaarheid en veiligheid van de Zuid-Willemsvaart te garanderen, krijgt het schutsluiscomplex in Helmond nieuwe sluisdeuren. Rijkswaterstaat heeft hiervoor opdracht verstrekt aan Van den Biggelaar Grond- en waterbouw en Van der Zalm Metaalindustrie. Het ontwerp is verder uitgewerkt door Vroegh-edc en PT-Structural. Het project omvat de vervanging van zowel de boven- als benedenhoofddeuren en de levering van een extra set reservedeuren.
Tijdens een inspectie in 2020 bleek dat de bestaande stalen sluisdeuren ernstige vermoeiingsschade vertoonden. Uit voorzorg werden de deuren van het bovenhoofd toen al vervangen door reservedeuren. De uitgebouwde deuren zijn in 2020 gereviseerd en daarna teruggeplaatst in het benedenhoofd. Nu is gekozen voor een volledige vervanging, zodat de betrouwbaarheid van het complex voor de lange termijn verzekerd blijft.
De aanbesteding werd eind 2023 gestart en op 25 juni 2024 gegund op kwaliteit Bij de beoordeling lag de nadruk op samenwerking, uitvoeringskwaliteit en CO₂-reductie. Daarmee sluit de keuze voor de partners naadloos aan op de ambities van Rijkswaterstaat om infrastructurele werken steeds duurzamer en efficiënter uit te voeren.
Het project omvat het ontwerp, de fabricage en de installatie van drie complete sets nieuwe stalen sluisdeuren:
• één set voor het bovenhoofd,
• één set voor het benedenhoofd,
• en één set reservedeuren.
Na oplevering worden de reservedeuren opgeslagen in de deurenloods op het sluisterrein. Ook worden de bestaande deuren verwijderd, de sluishoofden gereinigd en benodigde reparaties uitgevoerd. De werkzaamheden vinden plaats bij het schutsluiscomplex in de Zuid-Willemsvaart, ter hoogte van het bedieningsgebouw de Vossenbeemd (kilometerraai 83–84).
Er is gekozen om de hoofdconstructie van de sluisdeur anders uit te voeren dan het oorspronkelijke ontwerp waardoor deze nu veel beter bestand is tegen vermoeiing. Daarbij was de eis dat een groot aantal bestaande componenten hergebruikt zouden worden zoals de schuifaandrijving, draaipunten en de originele trek/duwstang mechanismes. Dit alles gaf de nodige ontwerpuitdagingen waar in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat mooie oplossingen zijn gevonden.
De nieuwe deuren zijn ontworpen met een verwachte levensduur van honderd jaar. Hierdoor is de sluis voor een lange termijn functioneel en betrouwbaar.
Met de vernieuwing van de sluisdeuren wordt de Zuid-Willemsvaart klaar gemaakt voor de eisen van de komende decennia. De nieuwe sluisdeuren garanderen een veilige en betrouwbare waterkering en dragen bij aan een aan toekomstbestendig waterbeheer in Nederland.
Heb je vragen? Specifieke wensen? Of gewoon interesse in meer info? Wij helpen graag! Oók online. Contact opnemen kan dus altijd. Mail of bel ons, of maak gebruik van het formulier hiernaast.
E-mail: info@vandenbiggelaar.nl
Telefoon: 0418 - 636000